24 juli 2025
Amerikaanse dollar is een rem op het rendement
De eerste helft van dit jaar zakte de dollar ten opzichte van de euro met maar liefst 13,5%. In lokale valuta zien we, ondanks de correctie in april, een positief resultaat op de zakelijke waarden. Daarmee is de Amerikaanse dollar een rem op het rendement. Is het sentiment, of is er minder vraag naar de ‘greenback?’ Wat veroorzaakt deze daling?
Hedging-activiteiten de grootste oorzaak
Volgens de chief economist van Apollo Global Management, Torsten Slok, is dat geen van beide. Hij geeft aan dat een plotselinge toename van hedging-activiteiten de grootste oorzaak is van de waardedaling van de dollar. Het ingezette handelsbeleid van de nieuwe Amerikaanse regering gaf vanaf 2 april dit jaar een aantal onzekerheden die gerelateerd kunnen worden aan de Amerikaanse economie en de valuta. Dit zorgde ervoor dat investeringsmaatschappijen een gedeelte van hun beleggingen hebben verzekerd door short te gaan op de dollar. Hedging-activiteiten zijn lange tijd op een laag pitje gezet. Data van het ‘Treasury International Capital System’, oftewel het TIC System, toont aan dat de vraag naar dollars niet wezenlijk is veranderd. Dit departement van het Amerikaanse ministerie van Financiën monitort in- en uitgaande geldstromen in aandelen, obligaties en valuta. Zij concludeert dat een sterke aandelenmarkt en een positief renteverschil de vraag naar dollars aanwakkeren. De daling van de dollar kan dan alleen maar het gevolg zijn van hedging.
Verschil in rentevergoeding positief
De verwachting van de analist bij Apollo is dat de druk op de dollar nu ook kan afnemen. De Federal Reserve heeft haar beleidsrente gehandhaafd. Dit geeft een positief verschil tussen de rentevergoeding in de Verenigde Staten en die in de eurozone. Ook is Section 899, het nieuwe belastingplan van de Republikeinen, ingevoerd. Al met al is de dollar ten opzichte van de euro in het eerste halfjaar met 13,5% gedaald. Dit gebeurt vaker, maar door de snelheid én het moment van aanvang springt de beweging in het oog.
Boven de markt
Is de daling dan voorbij? Dat is moeilijk te zeggen. Er is nog een aantal onzekerheden waar de markt maar langzaam grip op krijgt. En wie vertelt ons welke partijen nog meer gaan beginnen met het afdekken van de dollar. Daarvoor zijn er nog te veel onzekerheden in de markt. Allereerst is dat bijvoorbeeld de uitkomst van de diverse handelsdeals tussen de VS en andere landen. Langzaam wordt duidelijk wat de strategie is en waar de VS op uit is.
Daarnaast, en dat heeft hier veel mee te maken, is het door de onzekerheid voor analisten lastig om economische groeiprojecties te maken zolang details van de te maken deals nog boven de markt hangen. Veel bedrijven die internationaal opereren, wachten met investeringen. Dit legt een rem op de economische groei.
Snel duidelijkheid gewenst
Een toename van hedging-activiteiten is de grootste oorzaak van de daling van de Amerikaanse dollar. De verwachting is dat dit effect weg ebt. Een hogere rente en een krachtige economische groei houden de dollar naar verwachting op waarde. Duidelijk wordt wederom dat bij een daling van de dollar het sentiment in de markt opspeelt. Â De echte oorzaak ligt echter ergens anders. De greenback is nog steeds de meest belangrijkste valuta ter wereld. Nu is het zaak dat duidelijkheid ontstaat over de grote handelsdeal tussen de VS en de eurozone. Met de bekende retoriek en trucs die we van Trump gewend zijn, lijkt er snel duidelijkheid te komen.

