1 juni 2021

Inditex klaar voor morgen

Is Inditex klaar voor morgen? Met bijna 7.000 winkels en ruim 176.000 medewerkers is Inditex een van de grootste retailbedrijven ter wereld. De van origine Spaanse onderneming is bij de consument vooral bekend van de merknamen Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterqüe.

Altijd laatste mode

Het bedrijf kenmerkt zich door een sterke verticale integratie. Zowel ontwerp, productie, distributie als verkoop worden uitgevoerd door Inditex zelf. Door deze integratie is Inditex in staat om in hoog tempo de collecties te vernieuwen en trends te volgen. De productie vindt voor een belangrijk deel plaats in Europa. Dat zorgt voor snelle aanvoerlijnen. Hierdoor heeft de consument bij elk bezoek aan de winkels zicht op nieuwe producten en de laatste mode.

Inzet op online retail

De omzet wordt wereldwijd gerealiseerd, deels vanuit eigen winkels, onlineverkopen en deels vanuit franchises. De verkopen in Europa komen uit op ruim 63% van het totaal. Azië en Noord- en Zuid-Amerika volgen met resp. 23% en 14%. Enkele jaren geleden werd de strategie van het concern aangepast. Het opzetten van e-commerce verkoopkanalen kreeg voorrang op het openen van winkels. Bij het traditionele winkelsegment wordt de aandacht meer gericht op ‘flagship stores’. Deze grote winkels fungeren nadrukkelijk als uithangbord van het concern.

De strategie om meer via het internet te verkopen verloopt voorspoedig. De investeringen in online verkoop worden ook dit jaar verder opgevoerd. Het zal niemand verbazen dat de resultaten over geheel 2020 onder grote druk stonden door de gevolgen van de coronapandemie. De concernomzet daalde ten opzichte van 2019 met ruim 28% naar € 20,4 mrd. Hiervan was circa € 6,6 mrd afkomstig van onlineverkopen, een toename van 77%. De jaarwinst kwam ondanks de pandemie uit op € 1.106 mln.

Verduurzaming voorop

De resultaten over het moeilijke jaar 2020 voldeden toch aan de verwachting. De vooruitzichten voor 2021 spreken zelfs tot de verbeelding. Met de sterk teruggedrongen kosten, een scherp voorraadbeheer en meer inzet op onlineverkoop, zal dit jaar aan een herstel van de resultaten mogelijk maken. Zeker als we verwachten dat de winkels in de tweede helft van dit jaar weer helemaal open kunnen. Naast het verbeteren van de financiële resultaten, zet Inditex ook sterker in op het realiseren van duurzaamheid in de keten. Onderdeel daarvan is een ‘zero-waste’ doelstelling bij de productiefaciliteiten van Inditex. De ESGC score bedroeg over 2020 80,34 punten.

Familieconcern

Inditex biedt beleggers toegang tot een strak geleide en succesvolle onderneming waarvan de meerderheid van de aandelen nog steeds in handen is van de familie Ortega. De onderneming wordt gerund als een modern familieconcern. Dat werd vorig jaar duidelijk toen nagenoeg alle winkels hun deuren moesten sluiten. Met de inzet op online en duurzaamheid maakt het management ook dit keer weer van de nood een deugd. De koers biedt op het huidige niveau voor zowel de op groei als op dividend gerichte belegger een goede koopgelegenheid. Zeker als we verwachten dat alle winkels dit jaar nog open kunnen gaan: dubbel. Inditex lijkt klaar te zijn voor morgen!

Geïnteresseerd in andere familie bedrijven? Bekijk de FamilieTopSelectie!

Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog een vraag? Stel hem gerust.

Wilt u op de hoogte blijven?
Wij delen onze kennis graag! Schrijf u in.