21 januari 2022

Microsoft koopt marktaandeel met games

Microsoft koopt marktaandeel met games! Het bedrijf verrast vriend en vijand met een megabod op Activision Blizzard. Het is bereid om 68,7 miljard dollar te betalen voor onder andere de succesvolle games Call of Duty, Warcraft en Candy Crush. Wie kent ze niet? Met de overname speelt Microsoft haar gamedivisie naar het hoogste level. Game on!

Lucratieve groeimarkt

De gamewereld is een lucratieve groeimarkt. Microsoft is met haar Xbox momenteel geen marktleider. Dat zit de gigant kennelijk dwars. Een deel van de zeer rijke kaspositie wordt daarom gebruikt voor deze overname. En dat brengt Microsoft met stip in de top 3. Na het Chinese Tencent en Sony doet Microsoft nu weer serieus mee.

Schandaal

De prijs is niet heel extreem. Activision Blizzard is namelijk wel eens duurder geweest. Dit is het gevolg van een schandaal dat is te vergelijken met #tvoh. Nu koop je het aandeel voor een prijs van 24 keer de winst. Dat is niet duur.
Daarbij bezit Microsoft een berg aan kasmiddelen om de koop geruisloos te financieren. En het is vooral aantrekkelijk omdat de overname niet alleen de marktpositie verstevigt. Ook maakt de overname het nieuwe aanbod voor gamers een stuk aantrekkelijker. Dit verstevigt op haar beurt weer de groeicapaciteit van de hele onderneming.

Gamepass

‘Waarom?’, zult u denken. De onderneming is van plan om haar succesformule die zij met Office hebben uit te rollen in de gamewereld. Zij ontwikkelt een ‘gamepass’ waarbij de gebruiker met behulp van een abonnement maandelijks toegang krijgt tot alle games. En als het aanbod met de nieuwe spellen wordt uitgebreid, dan wordt dit abonnement een stuk aantrekkelijker.
Ik verwacht dat dit gaat leiden tot een flinke groei van het aantal Xbox gebruikers. Leuke bijkomstigheid is dat de spellen in de toekomst alleen nog maar op de Xbox en pc kunnen worden gespeeld. Een dubbelslag die voor Sony hard aankomt. De overname is nog niet 100% zeker, maar zal volgens marktkenners nog dit jaar of medio 2023 wel kunnen worden gerealiseerd.

Superieure marktleider

Wat koopt de belegger? Op het gebied van software voor zakelijk en particulier gebruik is de onderneming een superieure marktleider met een ‘moating’ karakter. Dit houdt in dat een gebruiker niet snel overstapt naar een andere leverancier. De clouddiensten profiteren momenteel goed van een sterke groei. Nu de gamedivisie is versterkt, kan Microsoft haar zo succesvolle abonnementstructuur gaan uitrollen en kan jacht worden gemaakt op een toppositie in een sterke groeimarkt. De huidige top van het concern heeft bovendien bewezen een sterk track record te hebben met de succesvolle integratie van overgenomen bedrijven.

Must have

Is Microsoft nu koopwaardig? Het stormt immers op de beurzen en het lijkt of de lucht vooral uit de stevig gewaardeerde aandelen moet. Het aandeel koerst nog steeds rond de 35 keer de winst. Dat is fors, maar niet te duur voor een marktleider. Een sterk management, meerdere topmerken, een aantrekkelijke spreiding van activiteiten én een bovengemiddelde omzetgroei, winst en vrije kasstroom in het vooruitzicht. In mijn opinie is Microsoft voor de lange termijn een must have in de beleggingsportefeuille. De koersdaling biedt nieuwe kansen, maar dat is een kwestie van discipline.

Peter Cordes

www.bustelberg.nl

Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog een vraag? Stel hem gerust.

Mail Peter

Wilt u op de hoogte blijven?
Wij delen onze kennis graag! Schrijf u in.

Schrijf u in