Gas geven met Volt

electric vehicle

Met regelmaat lopen er werkstudenten bij Bustelberg rond. Deze gasten zijn een potje slim, houden hun gemak, zorgen voor leven in de brouwerij en hebben de toekomst. Als je ze vraagt of ze wat onderzoek willen doen, dan kunnen ze gewoon twee dagen achter elkaar met oortjes in achter een minuscuul laptopje met zo’n appel erop, tekeer gaan.

Niks tussendoor printen, vragen stellen, fronsend heen en weer door kantoor lopen of te vaak koffie halen. Op het moment dat je denkt; “zitten ze nu te shoppen?”, dan volgt er een onverwachte ‘ping’ in je mailbox. Onderzoek naar elektrisch rijden, in het Nederlands getypt, alsof ze in hun vrije tijd ook nog eens journalistiek studeren.

In dit geval gaat het om Jens. Jens heeft het onderzoek gedaan en de bouwstenen voor dit artikel geschreven. Ik kop ‘m natuurlijk graag in. Elektrische auto’s zijn volgens Jens niet meer weg te denken. De afgelopen 5 jaar zijn de verkopen van elektrische auto’s jaarlijks met bijna 70% gestegen. Daar moet je bij zijn.

Vergroening

Met het oog op vergroening, gaan verbrandingsmotoren plaats maken voor elektrische motoren. In Europa moeten alle nieuwe auto’s in 2030 100% elektrisch zijn. In China zullen elektrische voertuigen in 2035 de markt domineren. Diverse landen hebben daarnaast gezamenlijk het doel gesteld dat alle nieuwe verkopen in 2040 volledig elektrisch auto’s betreffen. Meerdere grote autofabrikanten hebben al aangegeven dat hun toekomstige lijnen volledig elektrisch moeten gaan worden.

Verkoop

Volgens Wood Mackenzie zal de verkoop van elektrische auto’s in 2030 stijgen naar 23%. Wie gaan deze auto’s verkopen? Blijven de gevestigde autofabrikanten zoals BMW, Volkswagen en Daimler de grootste of worden ze stuk voor stuk ingehaald door nieuwe fabrikanten zoals Nio en natuurlijk Tesla.

Batterijen

Het belangrijkste onderdeel van elektrische voertuigen is de batterij. De batterij bepaalt grotendeels de actieradius van de auto en de laadsnelheid. Op het gebied van batterijen is een grote slag te slaan. Diegene met de beste ontwikkelingen heeft namelijk een sterke positie.

De grondstoffen van batterijen zijn ook essentieel. De vraag naar lithium zal flink gaan stijgen aangezien dit een van de primaire grondstoffen van de batterijen is.

Laadinfrastructuur

Het stijgende aantal elektrische voertuigen gaat impact hebben op de infrastructuur. Op den duur gaan de tankstations plaats maken voor laadpalen. Daarnaast wordt er ook gekeken naar andere oplossingen. Denk hierbij aan laadmogelijkheden door het wegdek. Het klinkt ver weg, maar volgens Jens kan dit wel eens gewoon realiteit worden.

Waarom je nek uitsteken met het maken van een keuze? Dat hoor ik Jens denken. Waarom moeilijk doen als het met een tracker makkelijk kan. Mwah…Maar omdat het in dit geval vooral groeiondernemingen betreft en de belegger zoveel keuzes kan maken, is een belegging die alle aspecten van de vergroening van ons wagenpark dekt, zo gek nog niet.

Zo heeft Wisdomtree de Battery Solutions ETF oftewel VOLT-tracker gebouwd. Volt is een tracker waarmee de belegger breed kan inspelen op de ontwikkelingen rondom elektrische voertuigen. Volt focust zich op de gehele value chain van elektrisch rijden, van grondstoffen, auto’s tot aan laadpalen. Kortom, Volt is een samenstelling van een breed spectrum aan bedrijven die opereren in de markt van elektrische voertuigen. Zeker met wat er nu in de wereld gebeurt is dit een actueel onderwerp en interessant beleggingsthema. Jens is weer klaar voor een nieuw onderzoek. Hij zit alweer achter zijn laptop.